Koronaohje toukokuu-kesäkuu 2021

Itä-Suomen aluehallintoviraston päätöksiin perustuen Suonenjoen seurakunnassa toimitaan seuraavasti toukokuussa 2021

”Itä-Suomen aluehallintovirasto lieventää kokoontumisrajoituksia toimialueellaan

Itä-Suomen Aluehallintovirasto on eilen 17.5.2021 antamallaan päätökselläLinkki avautuu uudessa välilehdessä lieventänyt yleisötilaisuuksia koskevia rajoituksia. Itä-Suomen AVI:n alueella pidetään voimassa päätös kieltää alueen sairaanhoitopiireissä (Etelä-Savo, Itä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) kaikki sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli viisikymmentä (50) henkilöä.

Sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa voidaan kuitenkin järjestää yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, joihin osallistuu yli viisikymmentä (50) henkilöä edellyttäen, että turvallisuus niissä voidaan varmistaa noudattaen OKM:n ja THL:n 21.9.2020 antamaa ja viimeksi 22.2.2021 päivitettyä ohjettaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Ohje täydentää suoraan tartuntatautilaista tulevia velvoitteita.

Määräys on voimassa ajalla 18.5. - 17.6.2021. Tämä päätös kumoaa Itä-Suomen aluehallintoviraston aikaisemmin 19.4. ja 29.4.2021 antamat päätökset.”

1. Jumalanpalvelukset: Jumalanpalveluksissa on käytössä ns. sektorimalli, jolloin kirkkoon mahtuu 150 henkilöä kerrallaan. Kirkkotila jaetaan eri sektoreihin. Kontakteja eri sektorien välillä pyritään välttämään. Srk:n työntekijät ohjaavat tarvittaessa seurakuntalaisia kirkkoon tultaessa. Poistuminen kirkosta tapahtuu yksi sektori kerrallaan.

1. Kokoavaa toimintaa voidaan jatkaa huomioiden tilakohtaiset rajoitukset.

1. Lapsi- ja nuorisotyö toimii normaalisti. Rippikoulu tullaan järjestämään leirimuotoisena.

1. Kirkollisiin toimituksiin otetaan kirkossa korkeintaan 150 henkilöä sektorimallilla.  Kappelissa hautajaisiin otetaan 30 henkilöä. Seurakuntasalissa pidettäviin toimituksiin 80 henkilöä.  Kerhotalolla järjestettäviin kastejuhliin ja muihin tapahtumiin voidaan ottaa 25 henkilöä. Toimituksissa tulee välttää pieniä tiloja ja suosia väljiä tiloja (esimerkiksi kirkkotila).

1. Ulkona kokoontumisissa ei ole ylärajaa, jos turvavälit toteutuvat

1. Muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä. Muistotilaisuuden voi järjestää seurakunnan tiloissa seurakuntakodin kahviossa ja salissa. Kahvioon 30 henkilöä ja tilan yhdistämällä seurakuntasaliin voidaan seurakuntakodille ottaa yhteensä 50 henkilöä ruokailu- ja kahvitilaisuuksiin.

1. Kirkkoherranviraston asioinnin toivotaan tapahtuvan ensisijaisesti puhelimella tai sähköpostilla.

1. Seurakunnan työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse tai sähköpostilla. Voit sopia työntekijöiden kanssa myös henkilökohtaisen tapaamisajan. Työntekijät tekevät pyydettäessä myös kotikäyntejä. Mahdollisuus myös yksityiseen ehtoolliseen.

1. Tapulin kirpputori aukaistaan kesäkuun alussa.

1. Suositellaan käyttämään maskeja ja turvavälit on pidettävä.

Seuraa ilmoitteluamme paikallislehdessä, nettisivuilla ja facebookissa.

20.5.2021 Kirkkoherra Petteri Hämäläinen

2021-05-21 07:33:19.0