Lepomäen hautausmaa

Uusi hautausmaa

Kuvassa lepomäen hautausmaan portti, missä näkyy penkit ja hautausmaan käytävät

Herralantie 118, 77600 Suonenjoki

Vuonna 1888 ostettiin Maanviljelijä Aapeli Kolehmaiselta 10 000 neliösylen maa-ala viidellä sadalla markalla. Hautaaminen uudelle hautausmaalle aloitettiin 1.7.1890. Lepomäen hautausmaa on edelleen Suonenjoen seurakunnan päähautausmaa. Vanhalle hautausmaalle haudataan vain sukuhautoihin.

Uuden hautausmaan rakentamiseksi talolliset joutuivat tekemään osuuksiaan manttaalilukujen mukaan ja muu väki rahalla mitattuna. Asianomaisen sukulaisen kuvauksen mukaan 14-vuotias poika oli tuonut päivällä ruokaa talon talkooväelle hautausmaalle ja miesten kesken oli keskustelu siitä, kuka mahtaa olla ensimmäinen uuteen hautausmaahan haudattava seurakuntalainen. Poika oli sanonut: "Minä". Illalla kotiin palattuaan poika oli sotkeutunut pillastuneen hevosen ohjaksiin ja kuollut. Vanhimmat hautausmaan haudat ovatkin lasten hautoja.

ke 8.5. klo 9.00

Hautausmaiden siivoustalkoot