Kivikkokasveja kivimuurin päällä

ARJEN ONGELMAT

Taloudelliset vaikeudet

Taloudellinen avustaminen on osa ihmisten auttamista. Apu on yleensä kertaluonteista, kun elämässä on kohdannut odottamaton kriisi. Ensisijaisesti diakonia-avustukset kohdistuvat ruokaan ja vaatteisiin.

Diakoninen avustaminen on toissijaista yhteiskunnan tukiin nähden. Eli ensin haetaan apua yleisten sosiaalipalvelujen kautta. Hakemuksessa selvitetään, onko asiakas oikeutettu muihin hänelle mahdollisesti kuuluviin etuuksiin (mm. toimeentulotukeen).

Avustusta haettaessa selvitetään, miten avustus tukee asiakasta jatkossa. Avustus on tarkoitettu tilapäiseen hätään ja se harkitaan tapauskohtaisesti.

Avustusta käsiteltäessä selvitetään:

• hakijan henkilötiedot ja perherakenne
  • taloudellinen tilanne: tulot ja menot
  • avun hakemisen syy

Hakijalla tulee olla mukanaan asianmukaiset tositteet.

Diakoniatyöntekijöiltä voi saada ostokortteja Tapulin kirpputorille.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevia lapsiperheitä tuemme järjestämällä perheretkiä. Lisätietoa retkistä diakoni Mirkka Vehviläiseltä.

Aineellista apua vähävaraisille

Olemme mukana euroopan unionin osarahoittaman  aineellisen avun hankkeessa. Lisätietoa diakoniatyöntekijöiltä!

Velkaantuneelle

Joskus raha-asiat ovat niin sekaisin ja vaikeita, ettei niistä selviä omin neuvoin.  Vinkkejä ja tukea saat talous- ja  velkaneuvojalta. Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteinen, asiakkaille maksuton palvelu. Neuvontaa järjestävät ensisijaisesti kunnat. Useammalla kunnalla saattaa olla yhteinen neuvoja.Velkavaikeuksistakin on tie ylöspäin - hae apua ja tukea!

Ota yhteyttä diakoniatyöntekijään tai velkaneuvontaan. Käyntiosoite: Neulaniementie 2, 2. krs (Posti: Neulaniementie 2, L3, 70210 Kuopio.

Kaikukortin avulla kulttuuria vähävaraisille!

Suonenjoen seurakunta on mukana jakamassa Kaikukortteja.  Diakoniatyöntekijöiltä voit kysyä mahdollisuuttasi saada Kaikukortti. Alla tietoa Kaikukortista:

Kulttuuri kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta!

Suonenjoki osallistuu Pohjois-Savossa alkavaan Kaikukorttikokeiluun vuoden 2024 alusta. Kaikukortteja voimme jakaa 1.1.2024 alkaen. Kaikukortti mahdollistaa tiukassa taloudellisessa tilanteessa olevien kuntalaisten osallistumisen kulttuuripalveluihin ja tukee näin taloudellista yhdenvertaisuutta alueella.

Suonenjoella Kaikukorttikohteita ovat ITE-Aulis kotimuseo ja kaupungin omat kulttuuripalvelut (mm. museot, Kellarikalleria ja omat tapahtumat). Kaikukortilla voi hankkia maksutta myös Sisä-Savon kansalaisopiston kurssipaikkoja.

Kaikukortti on tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleville suunnattu kortti, jolla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja esimerkiksi museoihin, festivaaleille, urheilutapahtumiin, liikuntakohteisiin ja kurssipaikkoja kansalaisopistoihin. Kortti on henkilökohtainen, eikä se maksa mitään. Pohjois-Savon Kaikukortti-kokeilu kestää vuoden 2024 loppuun.

Voit saada Kaikukortin, jos

• olet Pohjois-Savon alueen Kaikukortti-verkostossa mukana olevan kortinjakajatahon asiakas
  • olet lisäksi tiukassa rahatilanteessa, etkä voi siitä syystä hankkia pääsylippuja tai kurssipaikkoja ja
  • olet vähintään 16-vuotias.

Jokainen Kaikukortissa mukana oleva kohde kertoo omilla verkkosivuillaan, mihin tapahtumiin tai esityksiin Kaikukortti käy. Voit myös soittaa kulttuurikohteeseen ja tiedustella Kaikukortilla saatavaa tarjontaa.

Kaikukortilla voit hankkia Pohjois-Savon alueen Kaikukortti-tarjonnan lisäksi maksuttomia pääsylippuja ja kurssipaikkoja myös muiden Kaikukortti-alueiden Kaikukortti-tarjontaan.

Lisätietoja Kaikukortista, sen jakajista ja kohteista Pohjois-Savossa löydät osoitteesta: www.kuopio.fi/kaikukortti

Lisätietoja ja linkit eri alueiden Kaikukortti-sivuille: www.kaikukortti.fi/alueet

Arjen ateria ( ei kesä-, heinä-, eikä elokuussa)

Vähavaraisten ruokailu seurakuntakodilla joka kuukauden viimeinen tiistai klo 12. Tilaisuuden alussa hartaus. Tervetuloa! Huom! Vapaaehtoinen ruokamaksu 3€.

Ihmisen kädet männyn rungon ympärillä

Sinuun Herra minä turvaan. Minun aikani on Sinun kädessäsi.