KASTE

Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun." (Jes. 43:1)

Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen ja Kristuksen kirkon jäseneksi. Kaste perustuu Kristuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn (Matt. 28:18-20).  Kaikki muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen ja kaste on kristittynä olemisen perusta. Kirkkojärjestyksen mukaisesti lapsi tulisi kastaa kolmen kuukauden jälkeen hänen syntymästään.

Kasteessa lapsi liitetään kristillisen kirkon jäseneksi. Hän saa muistoksi kastetodistuksen ja hänen kummeilleen annetaan kummitodistukset. Lapsen kasteelle ja nuoren tai aikuisen kasteelle on omat kaavansa.

Kummius

Kummius on kirkon ja kastettavan vanhempien antama tärkeä luottamustehtävä. Kummi on lapselle rinnalla kulkija ja kristityn aikuisen malli. Yleensä kastettavalla (myös aikuisella kastettavalla) tulee olla ainakin kaksi kummia. Kummiksi pääsee henkilö, joka on luterilaisen kirkon rippikoulun suorittanut ja konfirmoitu jäsen.

Kaste Suonenjoen seurakunnassa

Mikäli haluat lapsesi kastettavan tai tulla itse kastetuksi, ole yhteydessä seurakuntamme toimistosihteeriin tai suoraan pappeihin. Kastavan papin kanssa sovitaan kastepäivästä ja kastetilaisuuden kulusta. Yhteystiedot löytyvät omasta välilehdestään.

Perhekerho

Seurakunta toivottaa koko perheenne tervetulleeksi seurakuntamme perhekerhoon! Perhekerho on kaikille perheille avoin, eikä sinne tarvitse etukäteen ilmoittautua. Lue lisää Suonenjoen seurakunnan perhekerhosta.

Vauva saamassa kastetta

Tästä linkistä pääset ev.lut.kirkon kaste.fi -sivuille:

kaste.fi