Kutsu pääsiäispaaston matkalle

Jari Jolkkonen_S.png

Tuhkakeskiviikkona 22. päivänä helmikuuta 2023 alkaa kirkkovuodessa 40 päivän paaston matka kohti ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä. Paaston esikuvana on Kristus itse: hän valmistautui tehtäväänsä vetäytymällä erämaan hiljaisuuteen ja paastoamalla 40 päivää. Pääsiäispaaston aikana kuljemme kärsivän Kristuksen askelissa kohti pääsiäistä. Samalla samaistumme kärsivien lähimmäistemme hätään. Virren 442 sanoin: ”Herran ristin kantajiksi / meidät kaikki kastettiin, lähimmäisten auttajiksi / arkipäivän askeliin.”

Raamatussa ja kirkon hengellisessä perinteessä paastoon kuuluu monia asioita.

1. Katumus: Arvioimme elämäämme ja käännymme pois kaikesta, mikä erottaa meitä Jumalasta ja lähimmäisestä.

2. Rukous: Etsimme elävän Jumalan kasvoja ja mietiskelemme hänen sanaansa omassa kammiossa ja yhteisessä jumalanpalveluksessa.

3. Yksinkertainen elämä: Etsimme kohtuullista elämäntapaa ja vähennämme ruudun äärellä vietettyä aikaa ja osallistumisia ei-välttämättömiin huvituksiin.

4. Ruokavalio: Kevennämme ruokavaliota ja pidätymme paastonaikana esimerkiksi lihasta ja alkoholista. Sunnuntaita, ylösnousemuksen päivää, ei lasketa paastopäiväksi.

5. Laupeus: Asetumme kärsivän lähimmäisen asemaan ja etsimme tapoja huojentaa hänen taakkojaan. Tänä vuonna voimme osoittaa myötätuntoa esimerkiksi osallistumalla kirkon Yhteisvastuukeräykseen (www.yhteisvastuu.fi) tai lahjoittamalla apua sodasta kärsiville ukrainalaisille Kirkon ulkomaanavun kautta (www.kirkonulkomaanapu.fi). Myös muut avustuskohteet ovat yhtä arvokkaita.

Kutsun teitä nyt paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa. Kun kuljemme Herran askelissa, se on parasta vastamyrkkyä epätoivolle. Kun kuljemme Vapahtajan läsnäolossa, vahvistumme ilossa ja toivossa, joka kantaa vaikeuksien yli.

Kuopiossa 22.2.2023

Jari Jolkkonen