Markuksen evankeliumi -kirkkodraama 31.3.2022 klo 18 Kirkossa

Markuksen evankeliumi -esitys on Suonenjoen kirkossa torstaina 31.3.2022 klo 18.00. Ohjelma 5 €. Esitys kestää 2 tuntia ja siinä on yksi väliaika. Väliajalla on kahvitarjoilu yhteisvastuun hyväksi.

Tornion Kaupunginteatteri vierailee Suonenjoella 31.3.2022 ja esittää tuolloin Suonenjoen kirkossa maineikkaan esityksensä Markuksen evankeliumista.

Markuksen evankeliumin esittämiseen kirkkodraamana ja sooloteatterina Suomessa tarttui ensimmäiseksi Tampereen Teatterin Paavo Liski ja Kari Hakala vuonna 1995 ja perinnettä on näihin päiviin jatkanut Tornion Kaupunginteatteri, jonka esitys on saanut kiitosta siitä, että se on tehty esitettäväksi juuri Kirkossa. Sen ohjauksesta on vastannut Kirkon Nuorisotyön ohjaajiksi valmistunut opiskelijaryhmä, sekä asiantuntijoina on käytetty laajasti Kirkon työntekijöitä.

Tornion Kaupunginteatteri on tiettävästi maailman pohjoisin ammattiteatteri ja samalla maamme toiseksi pienin teatteri. Torniolaisen version näyttelijänä toimii teatterin näyttelijä Pauli Mahlamäki, jonka esitys on vieraillut eri puolilla jo yli 400 kertaa. Neljätoista vuotta sitten teatteri asetti tavoitteeksi, että esitys saavuttaisi kaikki Suomen kirkot ja seurakunnat. Hyvin pitkälle tavoite on toteutunut.

Markuksen evankeliumi on lyhin uuden testamentin neljästä evankeliumikirjasta. Samalla se kuitenkin sisältää eniten toimintaa ja tapahtumia. Heti julkisen esiintymisensä alussa Jeesus teki suuria ihmetekoja, jotka hämmästyttivät kansanjoukkoja ja Jeesuksen seuraajia. Markus haluaa osoittaa, että ihmeteot tapahtuivat jumalan voimasta, mutta ajan uskonnolliset johtajat eivät hyväksyneet Jeesuksen tekoja ja opetuksia. Tämä johti välikohtauksiin, jotka saivat heidät lopullisesti suunnittelemaan hänen surmaamistaan. Ensimmäinen ihminen joka ymmärsi tämän, oli roomalainen sotilas. Nähdessään Jeesuksen kuolevan ristillä hän sanoi; ”Tämä mies oli todella jumalan poika.” Markuksen evankeliumia pidetään evankeliumeista vanhimpana. Markus tahtoo rohkaista ihmisiä uskomaan Jeesuksen voimaan, joka pelastaa heidät. Hän tahtoo myös muistuttaa, että uusi elämä Jeesuksen seuraajana ei ole helppoa, vaan heidän täytyy olla valmiita kärsimään Jeesuksen tavoin.

2022-02-07 14:01:00.0