Paastokutsu Kuopion hiippakunnan seurakunnille

Tuhkakeskiviikkona 17. päivänä helmikuuta 2021 alkaa kirkkovuodessa paastonmatka kohti ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä. Paaston esikuvana on Kristus itse: hän valmistautui tehtäväänsä vetäytymällä erämaan hiljaisuuteen ja paastoamalla 40 päivää. Pääsiäispaaston aikana kuljemme kärsivän Kristuksen askelissa kohti pääsiäistä. Samalla samaistumme kärsivien lähimmäistemme hätään. Virren 442 sanoin: ”Herran ristin kantajiksi / meidät kaikki kastettiin, lähimmäisten auttajiksi / arkipäivän askeliin.”

Raamatussa ja kirkon hengellisessä perinteessä paastoon kuuluu monia asioita.

1. Käännymme pois kaikesta, mikä erottaa meitä Jumalasta ja lähimmäisestä.
2. Etsimme elävän Jumalan kasvoja ja mietiskelemme hänen sanaansa sekä omassa kammiossa että yhteisessä jumalanpalveluksessa.
3. Kevennämme ruokavaliota esimerkiksi pidättymällä paastonaikana lihasta ja alkoholista. Sunnuntaita, ylösnousemuksen päivää, ei lasketa paastopäiväksi.
4. Asetumme kärsivän lähimmäisen asemaan ja etsimme tapoja huojentaa hänen taakkojaan. Erityisen sopiva tapa on osallistua kirkon Yhteisvastuukeräykseen, jolla tuetaan vähävaraisia ikäihmisiä ja vahvistetaan heidän digitaitojaan Suomessa ja kehittyvissä maissa.

Käsillä oleva epidemia antaa erityisen syyn osoittaa laupeutta ja rukoilla kaikkien sairaiden, heitä hoitavien ja heidän omaisten puolesta.

Kutsun teitä nyt paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa. Kun kuljemme Herran askelissa, se on parasta vastamyrkkyä epätoivolle. Kun kuljemme Vapahtajan läsnäolossa, vahvistumme ilossa ja toivossa, joka kantaa vaikeuksien yli.

Kuopiossa 12.2.2021

Jari Jolkkonen

Ajatuksia ja tehtäviä jokaiselle paastonajan päivälle v. 2021. Katso paastokalenteri tästä.

Mon Feb 15 11:48:00 EET 2021