Koronaviruksen leviämisen hillitsemiseen liittyviä ohjeita Suonenjoen seurakunnassa 13.5.2020 saakka:

Viitaten valtioneuvoston ja Suomen evankelisluterilaisten piispojen antamiin ohjeisiin koronavirusepidemian ehkäisemisen takia Suonenjoen seurakunnassa toimintaan seuraavasti:

- Kirkon hengellisen elämän sydän ovat jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset, jotka määritellään kirkkolaissa seurakunnan lakisääteisiksi tehtäviksi. Valtioneuvoston 16.3. päättämien uusien rajoitusten pohjalta on selvää, että tässä tartuntatautitilanteessa kirkkolain säännöksiä on sovellettava.

- Jumalanpalvelukset järjestetään siten, että siellä on paikalla ainoastaan jumalanpalvelusta toimittavat henkilöt. Jumalanpalvelukset pyritään lähettämään livenä seurakunnan Facebookissa ja tallenteet jumalanpalveluksista laitetaan nettisivuille.

- Suonenjoen kirkko on auki jumalanpalveluksen jälkeen klo 11-13 ja arkipäivisin klo 9-12 hiljentymistä sekä yksityistä rukousta varten. Paikalla on seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten. Kyseessä ei ole yleisötilaisuus, mutta kirkko on auki.

- Kirkolliset toimitukset järjestetään poikkeusjärjestelyin. Vihkimisissä paikalla saa olla vain kymmenen henkilöä. Hautaan siunaamisissa paikalle saavat tulla lähiomaiset. Suositellaan haudalla tapahtuvaa siunaamista.

-Kasteissa on kolme vaihtoehtoa:1) Järjestetään kaste kirkossa tai seurakuntatalolla lähimpien omaisten kesken,  2) Sovitaan vanhempien kanssa kasteen järjestämisestä hieman myöhemmin, 3) Kastetaan kotona vanhempien ja kummien läsnä ollessa

- Kaikki muu seurakunnan kokoava toiminta on tauolla.

- Erityisesti papit, diakoniatyöntekijät ja nuorisotyönohjaajat ovat keskusteluapuna, jos haluat keskustella koronaviruksen aiheuttamasta huolesta, tai muista mieltäsi painavista asioista. Ole yhteydessä seurakuntamme työntekijöihin puhelimitse tai sähköpostilla. Tilannekohtaisesti voit sopia myös kahdenkeskisen tapaamisen työntekijän kanssa.

-Jos tarvitset apua ruoan saamiseksi, ota yhteyttä diakoniatyöntekijöihin p. 0400 195317 (Sirkka) tai 0400 195324 (Mirkka). Eu-kasseja voi kysellä Suonenjoen ViaDialta, mutta niitä saa myös meiltä seurakunnasta. Myös muissa vaikeuksissa ole herkästi yhteydessä, niin mietitään yhdessä, miten voisimme sinua/ perhettäsi auttaa.

-Vanhuksille kuljetamme tarvittaessa arkipäivinä kauppaostoksia kaupasta tai lääkkeitä apteekista kotiin. Näissä tilanteissa ole yhteydessä diakoniatyöntekijään p. 0400 195317 (Sirkka).

Työntekijöiden kanssa voi sopia henkilökohtaisen tapaamisen (sähköposti: etunimi.sukunimi@evl.fi).

"Heittäkää kaikki murheenne Jumalan kannettavaksi, sillä hän pitää teistä huolen."(1. Piet. 5:7)

Kirkkoherra Petteri Hämäläinen 0400-195 308 vapaapäivät pääsääntöisesti to-pe

Kappalainen Pekka Anttila 0400-195 307 vapaapäivät pääsääntöisesti ma-ti