Virkatodistusten tilaus siirtyy Kuopion aluerekisteriin

Kuopion aluekeskusrekisteriin kuuluvat 1.1.2019 alkaen Kuopion seurakuntien lisäksi Hankasalmen, Joroisten, Konneveden, Leppävirran, Pieksämäen, Rautalammin, Suonenjoen, Tervon ja Vesannon seurakunnat.

Seurakuntalaisille aluekeskusrekisteriin siirtyminen näkyy ennen kaikkea virkatodistuksia ja sukuselvityksiä tilattaessa. Niiden tilaukset tehdään jatkossa oman seurakunnan sijaan suoraan aluekeskusrekisteriin. Myös avioliiton esteiden tutkinnat hoidetaan aluekeskusrekisterissä. Tarjolla on myös opastusta kastetta, avioliiton esteiden tutkintaa, lapsen nimen valintaa, puolisoiden sukunimen valintaa ja kirkkoon liittymistä koskevissa kysymyksissä. Asiointi ei edellytä matkustamista paikan päälle, vaan asiakkaita palvellaan myös puhelimitse ja sähköpostin välityksellä. Virkatodistus- ja sukuselvitystilausten osalta käytössä on myös nettilomake, ja avioliiton esteiden tutkinnankin voi laittaa vireille sähköisessä palvelussa.

Aluekeskusrekisterien perustaminen liittyy valtakunnalliseen hankkeeseen, jossa kirkonkirjojenpidon tehtäviä pyritään keskittämään suurempiin yksiköihin. Muutoksen tavoitteena on helpottaa seurakuntien tilannetta hoitamalla niin sanottuja tukitoimintoja suuremmassa yksikössä niin, että seurakunnat voivat paremmin keskittyä varsinaiseen seurakunnalliseen toimintaan.

Tavoitteena on myös parantaa seurakuntalaisten saamaa palvelua. Selkeimmin muutos näkyy sukuselvityksiä tilattaessa. Aiemmin sukuselvitykset piti tilata erikseen kaikista alueen seurakunnista, mutta jatkossa kaikki tiedot saa yhdellä tilauksella aluekeskusrekisteristä.

Kuopion aluerekisterin yhteystiedot, asiointiohjeet ja aukioloajat löydät täältä:  http://www.kuopionseurakunnat.fi/yhteystiedot/kuopion-ev.lut.-seurakuntayhtyma/keskusrekisteri

2018-12-17 10:34:00.0