Korona ohjeet heinäkuu

Toiminta Suonenjoen seurakunnassa 1.7-31.7.2020

Viitaten Itä-Suomen aluehallintoviraston ja Suomen evankelisluterilaisten piispojen antamiin ohjeisiin Suonenjoen seurakunnassa toimitaan seuraavasti:

1. Sairaana tilaisuuksiin ei pidä osallistua.

2. Hygieniaa on noudatettava.

3. Turvavälit on pidettävä.

Jumalanpalvelukset

Suonenjoen kirkkoon pystytään ottamaan jumalanpalveluksiin n. 200 henkilöä. Joka toinen penkkirivi on poissa käytöstä. Samaan perhekuntaan kuuluvat tai muuten paljon yhdessä toimivat ihmiset voivat istua vierekkäin.

Osallistujilla tulee olla oma virsikirja mukanaan.

Ehtoollisjumalanpalvelukset jatkuvat erillisten ohjeitten mukaisesti.

Annettuja ohjeita tulee noudattaa. Seurakunnan työntekijät opastavat tarvittaessa.

Hautaan siunaaminen

Hautaamisissa suositellaan siunaamista haudalla. Haudalla tapahtuvissa siunauksissa henkilömäärissä ei ole rajoituksia, jos turvaväleistä pystytään huolehtimaan.

Siunaus voidaan toimittaa myös kappelissa tai kirkossa. Suonenjoen kirkossa tapahtuvaan tilaisuuteen pystytään ottamaan n. 200 henkilöä. Kappelissa tapahtuviin siunauksiin voidaan ottaa noin 30 henkilöä.

Osallistujilla tulee olla oma virsikirja tai järjestäjien tekemä tilaisuuskohtainen moniste. Vainajan näyttöä ei ole: arkkua ei saa avata seurakunnan tiloissa.

Muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä. Muistotilaisuuden voi järjestää Seurakuntakodin kahviossa. Siellä osallistujia voi olla enintään 50 henkilöä.

Muut kirkolliset toimitukset

Seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin voi 1.7.2020 alkaen osallistua turvavälein tilaan sopiva määrä ihmisiä. Tilakohtaiset henkilömäärät on lueteltu aempana.

Yksityisissä tilaisuuksissa vastuu tilaisuuden toteutuksesta on järjestäjällä. Yksityisiä juhlia koskee Itä-Suomen avi:n linjauksen mukainen 50 hengen enimmäisosallistujamäärä. Jos alussa lueteltuja ohjeita kyetään noudattamaan, osallistujamäärä voi olla suurempi.

Suonenjoen seurakunnan tilakohtaiset rajoitukset

Kirkko 200 henkilöä

Kappeli 30 henkilöä

Kerhotalo 30 henkilöä

Seurakuntakodin kahvio 50 henkilöä

Seurakuntakodin sali 50 henkilöä.

Ulkona tapahtuvia toimituksia rajoittaa ainoastaan 500 henkilön yläraja ja turvavälit.

Leiri- ja kokoava toiminta

Suonenjoen seurakunta järjestää rippikoululeirin hygieniaa korostaen ja ulkoisia yhteyksiä rajoittaen. Konfirmaatio siirtyy elokuuhun.

Kokoava toiminta turvaohjeistuksen mukaisena sallitaan tilakohtaiset rajoitukset ja suositukset riskiryhmille huomioon ottaen.

Diakonia ja keskusteluapu

♥ Erityisesti papit, diakoniatyöntekijät ja nuorisotyönohjaajat ovat keskusteluapuna, jos haluat keskustella koronaviruksen aiheuttamasta huolesta, tai muista mieltäsi painavista asioista. Ole yhteydessä seurakuntamme työntekijöihin puhelimitse tai sähköpostilla. Tilannekohtaisesti voit sopia myös kahdenkeskisen tapaamisen työntekijän kanssa.

♥ Jos tarvitset apua ruoan saamiseksi, ota yhteyttä diakoniatyöntekijöihin, alkukuussa p. 0400 195324 (Mirkka) tai loppukuussa p. 0400 195317 (Sirkka). EU-kasseja voi kysellä Suonenjoen ViaDialta, mutta niitä saa myös meiltä seurakunnasta. Myös muissa vaikeuksissa ota herkästi yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voisimme sinua/perhettäsi auttaa.

♥ Vanhuksille kuljetamme tarvittaessa arkipäivinä kauppaostoksia kaupasta tai lääkkeitä apteekista kotiin. Näissä tilanteissa ole yhteydessä diakoniatyöntekijään p. 0400 195317 (Sirkka).

Työntekijöiden kanssa voi sopia henkilökohtaisen tapaamisen (sähköposti: etunimi.sukunimi@evl.fi).

Kirkkoherra Petteri Hämäläinen 0400-195 308 (lomalla 19.7. saakka, vapaapäivät pääsääntöisesti to-pe

Kappalainen Pekka Anttila 0400-195 307 (vapaapäivät pääsääntöisesti ma-ti, lomalla 20.7. alkaen)

Diakoni Sirkka Koponen 0400-195 317 (lomalla 13.7. saakka)

Diakoni Mirkka Vehviläinen 0400-195 324 (lomalla 13.7. alkaen)

Nuorisotyönohjaaja Jenni Venejärvi 0400-195 314 (lomalla 20.7. saakka)

Nuorisotyönohjaaja Kirsi Virta 0400-195 306 (lomalla 6.-20.7.)

Talouspäällikkö Auli Soininen 0400-195 303

Toimistosihteeri Riitta Ylönen 0400-195 301 (lomalla 19.7. saakka)

25.6.2020 Vt. kirkkoherra Pekka Anttila

2020-07-06 09:42:36.0