RIPARI JA RIPPIJUHLAT

Rippijuhlat tulevat usein ajankohtaisiksi nuorena käydyn rippikoulun jälkeen.

Rippijuhlat alkavat konfirmaatiomessulla kirkossa, jonne juhlaväen toivotaan osallistuvan. Juhliin kutsutaan tavallisesti nuoren perhe, lähiomaiset, nuoren ystävät sekä kummit. Alla löytyvästä linkistä voit lukea lisää rippijuhlista.

Rippikoulu ja konfirmaatio

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, johon kuuluu seurakuntaan tutustumisjakso ja intensiivijakso, joka useimmiten on rippikoululeiri. Rippikoulun voi suorittaa monella tavoin, mutta kaikki ne voi tiivistää kolmeen sanaa: usko, elämä, rukous.

Useimmiten rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi suorittaa myös myöhemmin. Koko Suomen laajuisesti edelleen yli 80% nuorista suorittaa rippikoulun.

Rippikouluun ovat tervetulleita kaikki, eikä osallistuminen edellytä esimerkiksi kastetta. Kuitenkin konfirmaatio edellyttää, että nuori on kastettu. Jos nuori haluaa tulla konfirmoiduksi, eikä häntä ole aiemmin kastettu, hänet kastetaan ennen konfirmaatiomessua.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Siinä on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta ja kummit yhdessä seurakunnan työntekijöiden kanssa siunaavat nuorta. Alla olevasta linkistä voit lukea lisää konfirmaatiomessun kulusta ja konfirmaatiosta.

Rippikoulun toiminta-ajatus timanttikuviona.

Riparit Suonenjoen seurakunnassa

Suonenjoen seurakunta järjestää vuosittain nuorille sekä leirimuotoisia että päivätoteutusmuotoisia ripareita. Vuosittain Suonenjoella suoritetaan ripari myös aikuisrippikouluna.

Lue lisää Suonenjoen seurakunnan ripareista.