Tapuli

Kellotapuli

Tapuli kesällä 2021

Pihlajakatu 18 B, 77600 Suonenjoki

Kirpputori on avoinna maanantaisin kello 10-14 sekä tiistaisin kello 15-18. Lisäksi kirpputori on avoinna joka kuukauden ensimmäisenä lauantaina kello 10-14 ja kesäaikaan jokaisena heinäkuun lauantaina kello 10-14.

Kellotapuli valmistui vuonna 1823. Tapulin rakensi "kunnolliseksi ja vahvaksi" tilallisen poika Pekka Ollinpoika Konttinen Heinämäeltä. Kaksikerroksinen tapuli on näyte kouluja käymättömän kansanrakentajan tyylistä.Se poikkeaa hiukan länsisuomalaisista tapuleista. Tapuli on alkuperäisessä muodossaan ollut yksinkertaisempi kuin monet muut saman ajan tapulit. Myöhemmin lisätyt ikkunat ovat tehneet sen vaihtelevammaksi.

Kellotapuli on Suonenjoen vanhin rakennus. Tapuli palveli seurakuntaa tarkoituksensa mukaisesti aina uuden kirkon valmistumiseen saakka vuoteen 1865. Koska uudessa kirkossa oli oma kellotorni, vanha tapuli jäi tarpeettomaksi. Se joutui varastotilaksi ja halkovajaksi. Myöhemmin "rakennus pääsi palvelemaan arvolleen sopivalla tavalla" seurakuntasalina.

Nykyään Tapulissa toimii seurakunnan kirpputori.